Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potřebuje Olomouc severní spoj?

6. 08. 2010 15:58:00
Diskuze o takzvaném severním spoji, která přichází s novým územním plánem Olomouce, je poznamenaná špatně dostupnými informacemi o možnostech jeho vedení. Město sice věnovalo do popularizace územního plánu mnoho energie a a finančních prostředků, ale veřejnosti studium více než 650 stránek dokumentu příliš neusnadnilo. Neexistuje stručné shrnutí zásadních změn a důležitých plánovaných záměrů. Mapy na internetu neobsahují názvy ulic, neumožňují překrývání jednotlivých vrstev mezi sebou. Orientace v celém dokumentu tak vyžaduje mnoho času a především vytrvalost.
Povede tudy jednou tranzit? (Lazecká ulice)Povede tudy jednou tranzit? (Lazecká ulice)

Důsledkem této špatné komunikace je například i nepřesná mapa v pátečním vydání MF DNES (6.8.2010). Variantnost vedení severního spoje nespočívá v tom, zda bude silnice vedená po břehu Moravy nebo po ulici Dlouhá nebo Dobrovského (tam vede onen "tranzitní" tah už dnes). Severní spoj v obou variantách protíná historickou cestu mezi Klášterním Hradiskem a Černou cestou, vede Sokolovskou ulicí po levém břehu Moravy, kterou překlenuje na Lazcích u Hermanovy a Synkovy ulice. Teprve u baseballového hřiště se možnosti rozdělují: buď trasa vede po levém břehu Mlýnského potoka nebo o 200 metrů dál přes Hejčínské louky. Mlýnský potok pak obě varianty překonávají společně a vedou podél Moravských železáren paralelně s Máchovou ulicí směrem ke kruhovému objezdu u Globusu. Často zmiňovaný tah ulicí Václava III. není severním spojem, ale novou propojkou mezi ulicemi Dobrovského a Sokolovskou (DS-20), který je zanesen v obou variantách.

severni_spoj_VAR1a2m.jpg

Mapa zobrazuje 2 varianty vedení severního spoje. Červeně čárkovaná varianta vede podél Mlýnského potoka, modře čárkovaná asi o 200 m dál přes Hejčínské louky. Malá přehlednost obrázku je dána skutečností, že jinou než katastrální mapu nelze za podklad zvolit (kopie map z www.olomouc.eu/uzemni-planovani, modrá varianta dokreslena autorem).


Co si o těchto variantách myslet? Vedení podél Mlýnského potoka by zničilo kvalitní břehový porost a narušilo rekreační funkci tohoto území. Po druhém břehu vede vycházková trasa na Poděbrady, ale tu by překřížily nakonec obě dvě varianty. Druhá varianta zase prochází přes zahrádkářskou kolonii.

Obecně je deklarována potřeba severního spoje z důvodu odlehčení centra od dopravy. Ale může situaci skutečně zlepšit nový průtah městem 500–1000 metrů od stávajícího propojení? Bezpochyby přinese dopravu do dosud klidných městských částí na Lazcích, navíc nová propojka DS-20 umožní další spojení s centrem přes klidnou ulici Na Letné a Václava III. Vyvstává tedy otázka, zda počet obyvatel, kteří by byli negativně ovlivněni severním spojem a novými propojkami nebude větší, než je současný stav. Jedná se zatím pouze o územní plán a případná realizace stavby je v nedohlednu. Ale už teď je nutné si klást otázku, zda chceme držet územní rezervu přinášející sporné výhody, nebo budeme hledat jiná řešení. Tyto odpovědi však nový územní plán ani žádná doprovodná studie nepřináší. Pro úplnost dodávám, že vedení trasy severněji není myslitelné, protože by zasáhlo chráněnou krajinnou oblast Litovelské Pomoraví – rezervaci Plané loučky a rekreační jezera Poděbrady.

Vše je tedy otázka hodnot: mají větší hodnotu klidné Lazce a příroda Litovelského Pomoraví, nebo potřeba se co nejrychleji dostat z jedné strany města do druhé? Pokud svou hodnotu mají pro různé skupiny obyvatel obě hodnoty, nastává další otázka: Není nutnost rychlého spojení proveditelná jinak než automobilovou dopravou? Proč je plánováno tolik nových silnic a propojek pro motoristy, když se počítá zároveň s tolika novými tramvajovými linkami? Co bude mít prioritu? Proč není zohledněn například potenciál, jaký by mohl přinést systém P+R a tramvajových linek? S žádným parkovištěm typu Park and ride (čili systému, kdy jsou auta ponechána na periferii a dál lidé pokračují městskou hromadnou dopravou), se však ve Chválkovicích nebo Bělidlech nepočítá.

Autor: Miroslav Kutal | pátek 6.8.2010 15:58 | karma článku: 17.90 | přečteno: 2676x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Šárka Štefaniková

Vopravdu blbka

Dneska to asi vo češtině nebude....jóóó ́, vobracejte se v hrobě....vono se neni čemu divit v týhle době

23.11.2017 v 2:21 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 16 | Diskuse

Jana Slaninová

Skvělý burger na Andělu od Jakuba

Manžel dnes lákal na vinnou klobásu. Lehce osmahnutou, s česnekovým chlebem. Těšila jsem se fakt moc. Ale v práci jsem pojedla pouze krémovou zeleninovou polévku a v půl šesté už jsem mírně šilhala hlady. Burger padl mi do ok.

22.11.2017 v 19:58 | Karma článku: 13.20 | Přečteno: 368 | Diskuse

David Dvořák

Vydání Babiše a inspirace pro Okamuru.

Politika je umění dosáhnout maxima možného. Dogmatické lpění na vyřčeném nebývá zrovna nejkonstruktivnější, na druhou stranu je třeba se nezpronevěřit zásadám a „neztratit tvář“.

22.11.2017 v 13:41 | Karma článku: 30.32 | Přečteno: 2424 | Diskuse

Jan Klar

Tady pomůže už jen psychiatr

Jako poslední možnost, kterou Eva navrhla, bylo jít do manželské poradny. Dobře věděla, jaký má Michal odpor ke všem těm psychologům, terapeutům nebo osobnostním poradcům.

22.11.2017 v 12:42 | Karma článku: 15.48 | Přečteno: 633 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Děti vyrostly a tak tápeme

Čím podarovat děti na Vánoce? Navíc když už vůbec nejsou v dětském věku. Ty své dospělce nějak zvládneme, ale pak tu máme ty „malé“ neteře a synovce, čili děti, co mezitím vyrostly až (skoro)dospěly.

22.11.2017 v 10:33 | Karma článku: 13.69 | Přečteno: 335 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2820
Vystudoval systematickou biologii a ekologii, od roku 2002 působí v Hnutí DUHA, především v olomoucké místní skupině. Zabývá se především ochranou a monitoringem velkých šelem, ochranou lesů a zeleně. V současnosti je také doktorandem Ústavu ekologie lesa Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.