Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hýřivá švadlena ani drahou jehlou jizvu v krajině nezašila

25. 11. 2009 0:11:00
Dnes, 25. listopadu 2009 se otevírá 74 kilometrů dálnice D47 (D1), která představuje rekord betonové lobby, neboť její cena je v průměru 770 miliónů korun za kilometr.

Investor – Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) – také ignoroval podmínky, které mu udělilo Ministerstvo životního prostředí. Na úseku D4704 u Podhoří u Hranic na Moravě ŘSD nepostavilo ekodukt (přechod pro zvěř), který měl zajistit migraci velkých savců přes Moravskou bránu. Okolní krajina je právě v tomto místě – podél vodoteče Žabník – nejlépe průchodná.

Zabnik.jpg

(ŘSD nejdříve tento dálniční úsek postavilo bez ekoduktu a posléze požádalo MŽP o změnu  podmínky.  Navrhlo místo ekoduktu vykoupit a vysázet několik kilometrů dlouhý migrační koridor, který by zvěř navedl k existujícím podchodům, což nebyl až tak špatný nápad. Ředitelství však nedokázalo předložit žádné garance a za více než rok provozu tohoto dálničního úseku nevytvořilo ani metr koridoru). Snímek zachycuje břehový porost Žabníku z pohledu na severozápad (v pozadí Oderské vrchy).

Přes nově postavenou bariéru si tak migrující vlci, rysi nebo jiní velcí savci najdou cestu z Beskyd do Jeseníků jen stěží. Právě Jeseníky rysi v osmdesátých letech znovu osídlili přirozenou migrací z Beskyd, ovšem jejich stavy se od devadesátých let udržují nejspíše vinou pytláctví na kriticky nízké úrovni – žije tu pravděpodobně jen několik zvířat. Kontakt s původní karpatskou populací je pro dlouhodobé udržení rysa v Jeseníkách nutností.

ŘSD už nemůže argumentovat (jak jindy s oblibou tvrdí), že by přechod pro zvěř dálnici ještě více prodražil. O pět kilometrů dále totiž vyprojektovalo a postavilo velmi náročný a drahý přesýpaný most, který ve svých materiálech sám nazývá „ekoduktem“ .

214.jpg

Přitom v tomto místě nikdo nikdy žádný ekodukt nepožadoval. Dálniční úsek totiž prochází blízko zástavby a je minimální šance, že by jej zvěř mohla někdy využívat. Nesmyslně umístěná stavba tak slouží jen řidičům pro parádu.

mapD47_pop.png


Investor při stavbě D47 nerespektoval dokonce ani svůj vlastní projekt. Podjezd pod dálnicí u obce Podhoří (km 95,8) například postavil v rozporu se schváleným stavebním povolením. Podle dokumentace ověřené stavebním úřadem ve stavebním řízení má na místě stát přesýpaný železobetonový rám o šířce konstrukce 8,5 m s vratnými piloty dlouhými 10,5 m.

2070001.jpg

Ve skutečnosti ovšem ŘSD nechalo vyhloubit pouze 6 metrů široký tunel (tzv. tubosider), konstrukčně mnohem jednodušší a především levnější.

207_skut.JPG

Fakturována byla ovšem původní stavba a zhotovitel (vedoucí Sdružení D4704 – firma Skanska) si tak „strčil do kapsy“ několik miliónů korun daňových poplatníků. Podobné triky při stavebních zakázkách jsou nejspíše důvodem, proč stát staví dvakrát dráž než například v sousedním Německu. Úzký tunel je také samozřejmě hůře průchodný pro velké savce.

Bohužel, během výstavby D47 Ředitelství silnic a dálnic ČR ukázalo, že kromě neokázalého plýtvání veřejnými prostředky zcela ignoruje odborníky navržená opatření, která měla mírnit negativní vliv stavby na fragmentaci krajiny a hrubě porušuje i platné stavební povolení. Majitel rodinného domku by stavbu s podobnými defekty musel odstranit a platit nemalou pokutu. Stavební úřad však na stížnost Hnutí DUHA v případě D47 čtvrt roku nereaguje a odmítá poskytnout informace.

Autor: Miroslav Kutal | středa 25.11.2009 0:11 | karma článku: 17.66 | přečteno: 2433x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Ilja Hynek

Drsný příběh jedné šťastné rodiny

Je krásný nedělní jarní den, roku 2018. Blíží se devátá hodina ranní a je ticho. Podezřelé ticho. Zvláště, pokud jste rodina s třemi malými dětmi bydlící na kraji obce ve velkém domě se zahradou.

18.11.2017 v 17:29 | Karma článku: 7.38 | Přečteno: 425 | Diskuse

Milan Smrž

Paralely zániku

Má něco společného vývoj pohledu na ohrožení naší civilizace globálním oteplováním a fáze, kterými se mění postoj vážně ohroženého člověka k jeho vlastní nemoci? Možná překvapivě mnoho.

15.11.2017 v 13:00 | Karma článku: 7.38 | Přečteno: 275 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norsko hrozný, Malajsie naprosto strašný, u nás je to naštěstí oukej.

Spoustu zaručených pravd a informací slýchám při diskuzích na téma energetické úspory. Opravdu se ten svět kvůli elektromobilům zbláznil?

13.11.2017 v 8:48 | Karma článku: 13.96 | Přečteno: 1439 | Diskuse

Jaroslav Trnovec

Elektřina jako náhrada spalovacích motorů? Zatím jen snění ekofantastů.

O elektřině se dnes všude mluví jako o pohonu budoucnosti, spalovací motory jsou prý mrtvé a životní prostředí prostě potřebuje, abychom jezdili na nějaký ekologický pohon.

10.11.2017 v 8:00 | Karma článku: 33.97 | Přečteno: 867 | Diskuse

Petr Ovčáček

Zelení aktivisté chtějí titul šampiona doslova za každou cenu

Zpráva z tisku: Německá strana Zelených požadovala, aby v Německu okamžitě skončilo 20 uhelných elektráren, které nejvíc znečišťují životní prostředí. A do roku 2030 se pak úplně rozloučit s produkcí elektřiny nebo tepla z uhlí.

8.11.2017 v 14:10 | Karma článku: 33.45 | Přečteno: 936 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2820
Vystudoval systematickou biologii a ekologii, od roku 2002 působí v Hnutí DUHA, především v olomoucké místní skupině. Zabývá se především ochranou a monitoringem velkých šelem, ochranou lesů a zeleně. V současnosti je také doktorandem Ústavu ekologie lesa Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.