Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potřebuje Olomouc severní spoj?

6. 08. 2010 15:58:00
Diskuze o takzvaném severním spoji, která přichází s novým územním plánem Olomouce, je poznamenaná špatně dostupnými informacemi o možnostech jeho vedení. Město sice věnovalo do popularizace územního plánu mnoho energie a a finančních prostředků, ale veřejnosti studium více než 650 stránek dokumentu příliš neusnadnilo. Neexistuje stručné shrnutí zásadních změn a důležitých plánovaných záměrů. Mapy na internetu neobsahují názvy ulic, neumožňují překrývání jednotlivých vrstev mezi sebou. Orientace v celém dokumentu tak vyžaduje mnoho času a především vytrvalost.
Povede tudy jednou tranzit? (Lazecká ulice)Povede tudy jednou tranzit? (Lazecká ulice)

Důsledkem této špatné komunikace je například i nepřesná mapa v pátečním vydání MF DNES (6.8.2010). Variantnost vedení severního spoje nespočívá v tom, zda bude silnice vedená po břehu Moravy nebo po ulici Dlouhá nebo Dobrovského (tam vede onen "tranzitní" tah už dnes). Severní spoj v obou variantách protíná historickou cestu mezi Klášterním Hradiskem a Černou cestou, vede Sokolovskou ulicí po levém břehu Moravy, kterou překlenuje na Lazcích u Hermanovy a Synkovy ulice. Teprve u baseballového hřiště se možnosti rozdělují: buď trasa vede po levém břehu Mlýnského potoka nebo o 200 metrů dál přes Hejčínské louky. Mlýnský potok pak obě varianty překonávají společně a vedou podél Moravských železáren paralelně s Máchovou ulicí směrem ke kruhovému objezdu u Globusu. Často zmiňovaný tah ulicí Václava III. není severním spojem, ale novou propojkou mezi ulicemi Dobrovského a Sokolovskou (DS-20), který je zanesen v obou variantách.

severni_spoj_VAR1a2m.jpg

Mapa zobrazuje 2 varianty vedení severního spoje. Červeně čárkovaná varianta vede podél Mlýnského potoka, modře čárkovaná asi o 200 m dál přes Hejčínské louky. Malá přehlednost obrázku je dána skutečností, že jinou než katastrální mapu nelze za podklad zvolit (kopie map z www.olomouc.eu/uzemni-planovani, modrá varianta dokreslena autorem).


Co si o těchto variantách myslet? Vedení podél Mlýnského potoka by zničilo kvalitní břehový porost a narušilo rekreační funkci tohoto území. Po druhém břehu vede vycházková trasa na Poděbrady, ale tu by překřížily nakonec obě dvě varianty. Druhá varianta zase prochází přes zahrádkářskou kolonii.

Obecně je deklarována potřeba severního spoje z důvodu odlehčení centra od dopravy. Ale může situaci skutečně zlepšit nový průtah městem 500–1000 metrů od stávajícího propojení? Bezpochyby přinese dopravu do dosud klidných městských částí na Lazcích, navíc nová propojka DS-20 umožní další spojení s centrem přes klidnou ulici Na Letné a Václava III. Vyvstává tedy otázka, zda počet obyvatel, kteří by byli negativně ovlivněni severním spojem a novými propojkami nebude větší, než je současný stav. Jedná se zatím pouze o územní plán a případná realizace stavby je v nedohlednu. Ale už teď je nutné si klást otázku, zda chceme držet územní rezervu přinášející sporné výhody, nebo budeme hledat jiná řešení. Tyto odpovědi však nový územní plán ani žádná doprovodná studie nepřináší. Pro úplnost dodávám, že vedení trasy severněji není myslitelné, protože by zasáhlo chráněnou krajinnou oblast Litovelské Pomoraví – rezervaci Plané loučky a rekreační jezera Poděbrady.

Vše je tedy otázka hodnot: mají větší hodnotu klidné Lazce a příroda Litovelského Pomoraví, nebo potřeba se co nejrychleji dostat z jedné strany města do druhé? Pokud svou hodnotu mají pro různé skupiny obyvatel obě hodnoty, nastává další otázka: Není nutnost rychlého spojení proveditelná jinak než automobilovou dopravou? Proč je plánováno tolik nových silnic a propojek pro motoristy, když se počítá zároveň s tolika novými tramvajovými linkami? Co bude mít prioritu? Proč není zohledněn například potenciál, jaký by mohl přinést systém P+R a tramvajových linek? S žádným parkovištěm typu Park and ride (čili systému, kdy jsou auta ponechána na periferii a dál lidé pokračují městskou hromadnou dopravou), se však ve Chválkovicích nebo Bělidlech nepočítá.

Autor: Miroslav Kutal | pátek 6.8.2010 15:58 | karma článku: 17.90 | přečteno: 2669x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Milan Radek

Co dokážou zubožené menšiny které emigrují za lepším životem

Poté co Španělé a Portugalci dobyli ty civilizované národy v Americe, a Angláni se museli spokojit s divochy, tak zubožení Evropaně si to našněrovali do Ameriky. Území kde dnes leží USA bývalo obydleno kulturami které neviděly

22.7.2017 v 0:15 | Karma článku: 27.96 | Přečteno: 605 | Diskuse

Jana Slaninová

Burácející kina

V době, kdy moje o dva roky mladší ségra byla "mazák", protože už chodila na základce do první třídy, na zahradě u babičky zakopla o skleničku a jak pád nemohla vybrat, ještě na ni dupla.

21.7.2017 v 20:02 | Karma článku: 10.07 | Přečteno: 354 | Diskuse

Pavel Hruban

Blahoslavený Hroznata

V letošním roce uplynulo 800 let od smrti blahoslaveného Hroznaty, člena premonstrátského řádu a patrona plzeňské diecéze.

21.7.2017 v 16:49 | Karma článku: 9.29 | Přečteno: 219 | Diskuse

Lucie Pražáková

Damiánův zápisník

Mívali jsme černého kocoura, říkali jsme mu Damián. Damián již několik let prohání se svojí tříbarevnou kamarádkou Lindou duhové myšky v kočičím nebi, před nedávnem jsem však ve sklepě mezi starými krámy našla jeho zápisník.

21.7.2017 v 15:47 | Karma článku: 12.11 | Přečteno: 169 | Diskuse

Milan Šupa

Jsou Slované méněcenná rasa? Z hlediska západu žel ano!

Pro západ jsou Slované stále cosi méněcenné, co mu má sloužit. Západ totiž vždy byl a stále je vůči Slovanům nepřející a nevraživý.

21.7.2017 v 15:15 | Karma článku: 37.91 | Přečteno: 1960 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2814
Vystudoval systematickou biologii a ekologii, od roku 2002 působí v Hnutí DUHA, především v olomoucké místní skupině. Zabývá se především ochranou a monitoringem velkých šelem, ochranou lesů a zeleně. V současnosti je také doktorandem Ústavu ekologie lesa Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.