Hýřivá švadlena ani drahou jehlou jizvu v krajině nezašila

Dnes, 25. listopadu 2009 se otevírá 74 kilometrů dálnice D47 (D1), která představuje rekord betonové lobby, neboť její cena je v průměru 770 miliónů korun za kilometr.

Investor – Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) – také ignoroval podmínky, které mu udělilo Ministerstvo životního prostředí. Na úseku D4704 u Podhoří u Hranic na Moravě ŘSD nepostavilo ekodukt (přechod pro zvěř), který měl zajistit migraci velkých savců přes Moravskou bránu. Okolní krajina je právě v tomto místě – podél vodoteče Žabník – nejlépe průchodná.

(ŘSD nejdříve tento dálniční úsek postavilo bez ekoduktu a posléze požádalo MŽP o změnu  podmínky.  Navrhlo místo ekoduktu vykoupit a vysázet několik kilometrů dlouhý migrační koridor, který by zvěř navedl k existujícím podchodům, což nebyl až tak špatný nápad. Ředitelství však nedokázalo předložit žádné garance a za více než rok provozu tohoto dálničního úseku nevytvořilo ani metr koridoru). Snímek zachycuje břehový porost Žabníku z pohledu na severozápad (v pozadí Oderské vrchy). Přes nově postavenou bariéru si tak migrující vlci, rysi nebo jiní velcí savci najdou cestu z Beskyd do Jeseníků jen stěží. Právě Jeseníky rysi v osmdesátých letech znovu osídlili přirozenou migrací z Beskyd, ovšem jejich stavy se od devadesátých let udržují nejspíše vinou pytláctví na kriticky nízké úrovni – žije tu pravděpodobně jen několik zvířat. Kontakt s původní karpatskou populací je pro dlouhodobé udržení rysa v Jeseníkách nutností. ŘSD už nemůže argumentovat (jak jindy s oblibou tvrdí), že by přechod pro zvěř dálnici ještě více prodražil. O pět kilometrů dále totiž vyprojektovalo a postavilo velmi náročný a drahý přesýpaný most, který ve svých materiálech sám nazývá „ekoduktem“ .

Přitom v tomto místě nikdo nikdy žádný ekodukt nepožadoval. Dálniční úsek totiž prochází blízko zástavby a je minimální šance, že by jej zvěř mohla někdy využívat. Nesmyslně umístěná stavba tak slouží jen řidičům pro parádu.

Investor při stavbě D47 nerespektoval dokonce ani svůj vlastní projekt. Podjezd pod dálnicí u obce Podhoří (km 95,8) například postavil v rozporu se schváleným stavebním povolením. Podle dokumentace ověřené stavebním úřadem ve stavebním řízení má na místě stát přesýpaný železobetonový rám o šířce konstrukce 8,5 m s vratnými piloty dlouhými 10,5 m.

Ve skutečnosti ovšem ŘSD nechalo vyhloubit pouze 6 metrů široký tunel (tzv. tubosider), konstrukčně mnohem jednodušší a především levnější.

Fakturována byla ovšem původní stavba a zhotovitel (vedoucí Sdružení D4704 – firma Skanska) si tak „strčil do kapsy“ několik miliónů korun daňových poplatníků. Podobné triky při stavebních zakázkách jsou nejspíše důvodem, proč stát staví dvakrát dráž než například v sousedním Německu. Úzký tunel je také samozřejmě hůře průchodný pro velké savce.

Bohužel, během výstavby D47 Ředitelství silnic a dálnic ČR ukázalo, že kromě neokázalého plýtvání veřejnými prostředky zcela ignoruje odborníky navržená opatření, která měla mírnit negativní vliv stavby na fragmentaci krajiny a hrubě porušuje i platné stavební povolení. Majitel rodinného domku by stavbu s podobnými defekty musel odstranit a platit nemalou pokutu. Stavební úřad však na stížnost Hnutí DUHA v případě D47 čtvrt roku nereaguje a odmítá poskytnout informace.

Autor: Miroslav Kutal | středa 25.11.2009 0:11 | karma článku: 18,98 | přečteno: 2463x