Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hýřivá švadlena ani drahou jehlou jizvu v krajině nezašila

25. 11. 2009 0:11:00
Dnes, 25. listopadu 2009 se otevírá 74 kilometrů dálnice D47 (D1), která představuje rekord betonové lobby, neboť její cena je v průměru 770 miliónů korun za kilometr.

Investor – Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) – také ignoroval podmínky, které mu udělilo Ministerstvo životního prostředí. Na úseku D4704 u Podhoří u Hranic na Moravě ŘSD nepostavilo ekodukt (přechod pro zvěř), který měl zajistit migraci velkých savců přes Moravskou bránu. Okolní krajina je právě v tomto místě – podél vodoteče Žabník – nejlépe průchodná.

Zabnik.jpg

(ŘSD nejdříve tento dálniční úsek postavilo bez ekoduktu a posléze požádalo MŽP o změnu  podmínky.  Navrhlo místo ekoduktu vykoupit a vysázet několik kilometrů dlouhý migrační koridor, který by zvěř navedl k existujícím podchodům, což nebyl až tak špatný nápad. Ředitelství však nedokázalo předložit žádné garance a za více než rok provozu tohoto dálničního úseku nevytvořilo ani metr koridoru). Snímek zachycuje břehový porost Žabníku z pohledu na severozápad (v pozadí Oderské vrchy).

Přes nově postavenou bariéru si tak migrující vlci, rysi nebo jiní velcí savci najdou cestu z Beskyd do Jeseníků jen stěží. Právě Jeseníky rysi v osmdesátých letech znovu osídlili přirozenou migrací z Beskyd, ovšem jejich stavy se od devadesátých let udržují nejspíše vinou pytláctví na kriticky nízké úrovni – žije tu pravděpodobně jen několik zvířat. Kontakt s původní karpatskou populací je pro dlouhodobé udržení rysa v Jeseníkách nutností.

ŘSD už nemůže argumentovat (jak jindy s oblibou tvrdí), že by přechod pro zvěř dálnici ještě více prodražil. O pět kilometrů dále totiž vyprojektovalo a postavilo velmi náročný a drahý přesýpaný most, který ve svých materiálech sám nazývá „ekoduktem“ .

214.jpg

Přitom v tomto místě nikdo nikdy žádný ekodukt nepožadoval. Dálniční úsek totiž prochází blízko zástavby a je minimální šance, že by jej zvěř mohla někdy využívat. Nesmyslně umístěná stavba tak slouží jen řidičům pro parádu.

mapD47_pop.png


Investor při stavbě D47 nerespektoval dokonce ani svůj vlastní projekt. Podjezd pod dálnicí u obce Podhoří (km 95,8) například postavil v rozporu se schváleným stavebním povolením. Podle dokumentace ověřené stavebním úřadem ve stavebním řízení má na místě stát přesýpaný železobetonový rám o šířce konstrukce 8,5 m s vratnými piloty dlouhými 10,5 m.

2070001.jpg

Ve skutečnosti ovšem ŘSD nechalo vyhloubit pouze 6 metrů široký tunel (tzv. tubosider), konstrukčně mnohem jednodušší a především levnější.

207_skut.JPG

Fakturována byla ovšem původní stavba a zhotovitel (vedoucí Sdružení D4704 – firma Skanska) si tak „strčil do kapsy“ několik miliónů korun daňových poplatníků. Podobné triky při stavebních zakázkách jsou nejspíše důvodem, proč stát staví dvakrát dráž než například v sousedním Německu. Úzký tunel je také samozřejmě hůře průchodný pro velké savce.

Bohužel, během výstavby D47 Ředitelství silnic a dálnic ČR ukázalo, že kromě neokázalého plýtvání veřejnými prostředky zcela ignoruje odborníky navržená opatření, která měla mírnit negativní vliv stavby na fragmentaci krajiny a hrubě porušuje i platné stavební povolení. Majitel rodinného domku by stavbu s podobnými defekty musel odstranit a platit nemalou pokutu. Stavební úřad však na stížnost Hnutí DUHA v případě D47 čtvrt roku nereaguje a odmítá poskytnout informace.

Autor: Miroslav Kutal | středa 25.11.2009 0:11 | karma článku: 17.66 | přečteno: 2430x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Karel Schweitzer

Lež má krátké nohy, pane Rovenský

Asi k nikomu nemám tak zvláštní vztah jako k ekologickým aktivistům. Jsou mezi nimi totiž zajímaví lidé, kteří s nadšením bojují proti špinavostem, ale i podivní lidé, jejichž chování má blízko k manipulaci a účelové lži.

18.9.2017 v 10:53 | Karma článku: 29.21 | Přečteno: 1386 | Diskuse

Mirek Matyáš

To je on! Mého srdce šampion!

Malý elektromobil jsme do firmy zapůjčili poté, co jsme zjistili, že dojezd eGolfu je pro naše potřeby až až. Je menší, ale kupodivu nám vyhovuje lépe.

8.9.2017 v 8:53 | Karma článku: 8.14 | Přečteno: 428 | Diskuse

Ondra Kňava

Díky antioxidantům žena přišla o plíce

Zdrcující sílu antioxidantů poznala 39letá žena z Příbrami. Častá nachlazení a s tím spojená pracovní neschopnost, přiměly Jiřinu (39) k samostudiu.

7.9.2017 v 9:05 | Karma článku: 24.33 | Přečteno: 1904 | Diskuse

Mirek Matyáš

Straší, ale jede! - jaké je to s eGolfem?

Postřehy z dvouměsíční práce s eGolfem. Kam to šlo, tam elektromobilem. Kam to nešlo, tam spalovákem nebo vlakem. Bratislava elektromobilem, Praha elektromobilem, Ústí n/L elektromobilem, Maďarsko elektromobilem - a Ostrava vlakem.

6.9.2017 v 8:56 | Karma článku: 10.90 | Přečteno: 419 | Diskuse

Mirek Matyáš

Horor pro elektromobilisty - mrazivá jízda bez topení!

Dnes budu psát o tom, jak hororová může být cesta elektromobilem, který neznáte, a nemáte ho tak pořádně odzkoušený. A ještě k tomu cesta v mrazivé noci!

4.9.2017 v 9:46 | Karma článku: 34.86 | Přečteno: 5341 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2817
Vystudoval systematickou biologii a ekologii, od roku 2002 působí v Hnutí DUHA, především v olomoucké místní skupině. Zabývá se především ochranou a monitoringem velkých šelem, ochranou lesů a zeleně. V současnosti je také doktorandem Ústavu ekologie lesa Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.